تکنولوژیکسب و کار

داستان نینتندو از کجا شروع شد؟

شاید بسیاری از ما آغاز داستان نینتندو را به بازی‌های محبوبی همچون Super Mario Bros و یا کنسول دوست‌داشتنی و خاطره انگیز آن نسبت دهیم. اما واقعیت ابدا این گونه نیست. Nintendo بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنیم.

این روزها کنسول Nintendo Switch به محبوبیت بسیار زیادی دست یافته است و به عنوان یکی از کنسول‌های مهم در کنار PS4 سونی و XBox مایکروسافت جای گرفته است. اما شاید کمتر کسی باشد که با تاریخ پر فراز و نشیب این شرکت با خبر باشد.

واقعیتی که خیلی‌ها را ممکن است شگفت زده کند آن است که شرکت نینتندو حدود ۷۰ سال قبل از اختراع اولین بازی ویدیویی وجود داشته است.

زمانی که در سال ۱۶۳۳ ژاپن ارتباط خود را با غرب قطع کرد، استفاده از هرگونه بازی کارتی خارجی نیز در ژاپن ممنوع شد. دلیل این موضوع آن بود که امپراطوری ژاپن تلاش می‌کرد که به این شکل قمار را در ژاپن محدود و ریشه کن سازد. با این حال در زمان تصمیم به ممنوع کردن بازی‌های کارتی در ژاپن، این بازی‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بودند. بنابراین قابل تصور است که ژاپنی‌ها بعد از این قطع ارتباط و ممنوعیت بلافاصله اقدام به ساخت بازی‌های کارتی مخصوص خود کردند. اما مدت زمان زیادی نگذشت که آن کارت‌ها نیز برای قمار مورد استفاده قرار گرفتند. بنابراین حکومت ژاپن باز هم آن‌ها را ممنوع کرد. این موضوع ممنوعیت بازی‌های کارتی در طول قرن بعد هم نیز ادامه داشت.

سرانجام در قرن ۱۹ یک بازی جدید کارتی به نام Hanafuda اختراع شد که از تصاویر به جای شماره‌ها استفاده می‌کرد. به این شکل استفاده از این کرات‌ها برای قمار بسیار سخت شد. به این شکل حکومت ژاپن اجازه داد که این بازی فروخته شود و آن را غیر قانونی اعلام نکرد. با این حال این بازی نتوانست به موفقیت بسیار زیادی دست یابد. این موضوع تا زمانی ادامه یافت که یک جوان به نام فوساجیرو یامائوچی Fusajiro Yamauchi به صحنه آمد.

Nintendo

آغاز داستان Nintendo به وسیله‌ی فوساجیرو یامائوچی

در سال ۱۸۸۹، فوساجیرو یامائوچی ۲۹ ساله شرکت خود یعنی Nintendo Koppai را تاسیس کرد که در آن کارت‌های بازی Hanafuda را تولید می‌کرد. اما او این کارت‌ها را با طراحی منحصر به فرد و بسیار زیبا آماده کرد. به این شکل بود که به سرعت توانست به محبوبیتی بسیار بزرگ دست یابد و به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکننده‌های این بازی مطرح شود.

بخت هم با تلاش‌های فوساجیرو یامائوچی  یار بود و دقیقا در سال شروع کار شرکت Nintendo Koppai پادشاهی ژاپن تغییرات و اصلاحات زیادی را به خود دید و در طول این تغییرات ممنوعیت کارت‌های بازی نیز کمی کاهش یافت. به این شکل Nintendo توانست تجارت خود را در حوزه‌ی کارت‌های بازی با سرعتی بسیار بیشتر ادامه دهد.

در طول ۴۰ سال آینده شرکت نینتندو تحت رهبری فوساجیرو یامائوچی مسیر موفقیت خود را ادامه داد و به عنوان یکی از بهترین تولیدکننده‌های بازی‌های کارتی در ژاپن جایگاه خود را تثبیت کرد. زمانی که او در سن ۷۰ سالگی احساس کرد که دیگر وقت بازنشست شدن است و نمی‌تواند از پس مدیریت شرکت برآید، فرزندخوانده‌ی خود یعنی سکیرو یامائوجی Sekiryo Yamauchi را به عنوان مدیر آینده‌ی نینتندو برگزید و در سال ۱۹۲۹ ادامه‌ی حیات شرکت در دستان جوان فرزند او بود. در طول سال‌های آینده شرکت Nintendo موفقیت‌های خود را ادامه یافت و با یک شرکت بزرگ دیگر در حوزه‌ی کارت‌های بازی ادغام شد. با این حال در سال ۱۹۴۹ سکیرو یک سکته‌ی مغزی داشت و این موضوع او را مجبور کرد که از کار خود کناره‌گیری کرده و زمام امور شرکت خود را به نوه‌ی خود یعنی هیروشی یامائوچی Hiroshi Yamauchi بسپارد.

سرگذشت شرکت Nintendo

شرکت Nintendo در دستان بی‌تجربه‌ی هیروشی یامائوچی

هیروشی یامائوچی که تنها ۲۱ سال سن داشت برای شروع مدیریت شرکت نینتندو مجبور شد تحصیلات خود را رها کرده و بدون هیچ تجربه‌ای شروع به مدیریت کسب و کار خانوادگی کند. در آغاز مشکلات بسیار زیادی به وجود آمد و کارمندان زیادی به دلیل این مشکلات کار خود را از دست دادند. او به هیچ وجه تجربه‌ای نداشت و تصمیماتش همیشه عاقلانه نبود. اما با این حال نتیجه‌ی عملکرد او به صورت کلی توانست موفقیت‌های بسیار بزرگی را برای شرکت به بار آورد. او در این مدت توانست شرکت نینتندو را وارد بازار بورس توکیو کند. هیروشی همچنین موفق شد با والت دیزنی قراردادی در حوزه‌ی بازی‌های کارتی ببند و از کاراکترهای محبوب آن‌ها استفاده کند. اما از جمله برنامه‌های تاجر جوان که همگی با شکست مواجه شدند می‌توان به تلاش او برای ورود به صنعت حمل و نقل، مواد خوراکی و هتل داری اشاره کرد. تمامی این موارد در کنار عوامل دیگر باعث شد که شرکت نینتندو تقریبا به روزهای پایانی خود نزدیک شود.

در این شرایط بود که یک روز هیروشی در طول یک بازدید از خط تولید شرکت متوجه یک موضوع جالب شد. یکی از مهندسین رده پایین شرکت به نام گونپی یوکویی Gunpei Yokoi یک بازوی مصنوعی برای خود تولید کرده بود و با آن بازی می‌کرد. هیروشی با دیدن این بازو بلافاصله به وجد آمد و دستور داد که به سرعت آن را وارد خط تولید کنند. این بازو بعدها به عنوان Ultra Hand نامیده شد.

محصول Ultra Hand به سرعت توانست موفقیت بسیار زیادی را برای شرکت Nintendo به بار آورد و به این شکل مسیر شرکت به سوی تولید اسباب‌بازی تغییر کرد. یوکویی از یک مهندس ساده به عنوان مدیر قسمت بازی‌های شرکت انتخاب شد. همکاری هیروشی با این مهندس خلاق توانست یک بار دیگر روزهای شکوهمند Nintendo را به آن بازگرداند. این همکاری هیروشی را به ثروتمندترین فرد ژاپن تبدیل کرد. بعدها Nintendo مسیر خود را با همکاری شرکت سونی ادامه داد و سرانجام وارد حوزه‌ی بازی‌های الکترونیکی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا