تکنولوژی

گوگل از سرویس استریم بازی استادیا رونمایی کرد

گوگل در حال راه اندازی سرویس بازی ابری استادیای خود در کنفرانس توسعه دهندگان بازی (GDC) در سان فرانسیسکو است. مدیر عامل گوگل، ساندر پیچای، سرویس استادیا را صبح روز گذشته در جی‌دی‌سی معرفی کرد. پیچای که آن را پلتفرمی برای همه معرفی کرد، از هدف گوگل برای استریم کردن بازی برای انواع دستگاه‌ها صحبت کرد. استادیا بازی را از سرور ابری به مرورگر کروم، کرومکست و دستگاه‌های پیکسل استریم خواهد کرد و در سال ۲۰۱۹ در آمریکاٰ کاناداٰ بریتانیا و اروپا راه اندازی خواهد شد.

فیل هریسون، مدیر اجرایی سابق سونی و مایکروسافت، به پیچای ملحق شد تا درمورد استادیا توضیحات بیش‌تری بدهد. هریسون می‌گوید گوگل این سرویس استریم بازی را با استفاده از یوتیوب و سازندگان محتوای بسیاری که در آن مشغول ساخت کلیپ بازی هستند، تقویت می‌کند. گوگل قبلا این سرویس را در ماه‌های اخیر به عنوان پروژه‌ی استریم آزمایش کرده است و به کاربران کروم اجازه داد در مرورگر خود، بازی‌ استریم کنند. اساسینز کرید اودیسه اولین و تنها بازی‌ای بود که با استفاده از سرویس گوگل به صورت عمومی امتحان شد و آزمایش‌های عمومی در ماه ژانویه به پایان رسیدند.

البته گوگل استادیا را تنها به یک بازی محدود نخواهد کرد. گوگل قابلیت جدیدی را در یوتیوب به نمایش گذاشت که به شما اجازه می‌دهد در حین تماشای کلیپ بازی یک سازنده با زدن روی گزینه‌ی “حالا بازی کنید” فورا آن عنوان بازی را استریم کند. هریسون گفت “استادیا دسترسی فوری به بازی را بدون نیاز به دانلود یا نصب آن فراهم می‌کند.” با راه اندازی این سرویس، بازی‌ها از طریق لپ‌تاپ، دسکتاپ، تلویزیون، تبلت و تلفن‌‌های همراه قابل استریم خواهند بود.

برای تامین قدرت مورد نیاز این سرویس، گوگل در حال بهره برداری از زیرساخت جهانی مراکز داده‌ی خود است تا اطمینان حاصل کند که سرورها تا جای ممکن به بازیکنان سرتاسر دنیا نزدیک هستند. این نکته‌ی کلیدی استادیا است، چرا که تاخیر کم‌تر یک نکته‌ی ضروری برای استریم کردن موثر بازی در اینترنت است. گوگل تا کیفیت ۴K در ۶۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی خواهد کرد و برنامه دارد در آینده تا کیفیت ۸K و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را هم پشتیبانی کند.

گوگل در حال شراکت با اِی‌ام‌دی برای ساخت یک واحد پردازش گرافیکی برای مراکز داده‌ی خود است. گوگل ادعا می‌کند این تراشه قادر به ارائه‌ی ۱۰.۷ ترافلاپ قدرت است که بیش‌تر از ۴.۲ ترافلاپ پلی‌استیشن۴ و ۶ ترافلاپ ایکس باکس وان ایکس. هر نمونه‌ی استادیا هم توسط یک پردازنده‌ی ۲.۷ گیگاهرتزی x86 با ۱۶ گیگابایت رم تغذیه می‌شود.

یکی از اولین بازی‌هایی که در سرویس استادیای گوگل راه اندازی می‌شود، Doom Eternal خواهد بود؛ که از کیفیت ۴K، اِچ‌دی‌آر و گیم پلی ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. تاریخ انتشار دوم اترنال هم هنور مشخص نیست اما بر روی کامپیوترهای شخصی، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴ و ایک باکس وان قابل دسترسی خواهد بود. استادیا قابلیت بازی با پلتفرم‌های دیگر را هم دارا خواهد بود.

گوگل در حال توسعه‌ی استودیوی بازی سازی انحصاری استادیا هم است جید ریموند که به تازگی به تیم گوگل ملحق شده است تیم بازی سازی آن را هدایت می‌کند. همچنین گوگل اعلام کرده است که صدها استودیو در حال کار بر روی بازی‌های سازگار با استادیا هستند. البته گوگل باید انتظار رقابت با رقیبانی چون مایکروسافت، آمازون و سونی را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا