با سنسور ۳۳ مگاپیکسلی تثبیت شده، ۴K ده بیتی و فوکوس خودکار سریع، Sony a7 IV یک دوربین فول فریم جذاب برای افراد خلاق است.
نکات مثبت:
- تصویربرداری و فیلمبرداری فول فریم تثبیت شده
- رزولوشن ۳۳ مگاپیکسلی فضای کافی برای کراپ را فراهم می کند
- ویدیوی ۴K60 با نمونه برداری رنگ ۱۰ بیتی
- سوژه ها را تا ۱۰ فریم در ثانیه دنبال می کند
- کنترل های قابل تنظیم
- تشخیص سوژه برای افراد، حیوانات و پرندگان
- کتابخانه لنزهای بزرگ
نکات منفی:
- عکسبرداری پیوسته ۶ فریم در ثانیه با بالاترین تنظیمات کیفیت
- حالت چند شات Pixel Shift را حذف می کند
- نمایشگر عقب به وضوح رقبای خود نیست
- فوکوس تشخیص چشم با سیستم عامل فعلی دقیق نیست
کیفیت ساخت درست در حد رقبای خود است – بدنه از آلیاژ منیزیم ساخته شده و برای استفاده در شرایط بارانی مناسب است. سونی همچنین چند ویژگی برای کمک به مبارزه با گرد و غبار سنسور اضافه کرده است. سیستمIBIS برای لرزاندن گرد و غبار ارتعاش می کند و می توانید دوربین را طوری تنظیم کنید که هنگام خاموش شدن شاتر را ببندد تا در هنگام تعویض لنز احتمال ورود گرد و غبار به آن کمتر شود. نباید دمنده هوا یا کیت تمیز کردن سنسور خود را دور بریزید، اما این ابزارها برای هر مدل لنز قابل تعویض ضروری هستند.
گزینههای لنز بسیار زیاد هستند – سیستم بدون آینه سونی به خوبی جا افتاده است و از پشتیبانی گسترده شخص ثالث برخوردار است.
تنظیمات طراحی برای بهبود در استفاده
a7 IV از فلسفه طراحی سونی منحرف نمی شود و تنها چند تغییر کوچک دارد که مجموعه کنترل های قویa7 III را بهبود می بخشد. ابعاد نیز مشابه است. a7 IV 3.8 در ۵٫۲ در ۳٫۱ اینچ اندازه گیری می شود و ۰.۶ کیلوگرم وزن دارد، درست مطابق با مدل قبلی. اگر دوربین کوچکتری را ترجیح می دهید، a7C باریکتر سونی گزینه دیگری است که کیفیت تصویر یکسانی با a7 III ارائه می دهد اما سیستم فوکوس خودکار جدیدتری دارد.
نمایشگر و منظره یاب
a7 IV از منظره یاب ۰٫۷۸x با پنل OLED 3.68 میلیون نقطه ای استفاده می کند. این با رقبا مطابقت دارد – Canon EOS R6 و Nikon Z 6 II نمایشگرهای مشابهی دارند. منظره یاب در حالت استاندارد خود با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه تازه می شود، اما حالت Hi readout، ۱۲۰ فریم در ثانیه را ارائه می دهد که برای عکاسی اکشن مناسب تر است. با حالت ۱۲۰ فریم در ثانیه کاهش جزئی در وضوح وجود دارد – هنگام استفاده از گزینه با سرعت بالا، خواندن متن کوچک در قاب کمی دشوارتر است، اما این چیزی نیست که برای اکثر کارهای اکشن مهم باشد.
LCD پشتی یک پنل ۳ اینچی ۱٫۰۴ میلیون نقطه ای با پشتیبانی از ورودی لمسی و مفصل واری-زاویه است. این تغییر برای سری a7 پایه است – دوربینهای موجود در این خط تاکنون همیشه از نمایشگرهای کج با یک لولا استفاده کردهاند. این نوع صفحه نمایش لولا را در کنار قرار می دهد، بنابراین برای کج کردن آن به بالا، پایین یا جلو باید آن را به سمت دوربین بچرخانید. این اصلا صفحه نمایش غیرمعمولی نیست و بیشتر فیلمبرداران و ولاگرها ترجیح می دهند. دیدن آن در اینجا جایگاه a7 IV را به عنوان یک دوربین ترکیبی تثبیت می کند، دوربینی برای سازندگانی که با تصاویر ثابت و متحرک کار می کنند.
LCD خوب به نظر می رسد، با زاویه دید قوی و گزینه Sunny Weather برای افزایش روشنایی و کاهش تابش خیره کننده خورشید. با این حال، کیفیت برای دوربینی با این قیمت کمی ناامیدکننده است- Canon یکLCD 1.6 میلیون نقطه ای را در EOS R6 خود قرار داده است و Nikon Z 6 II دارای پنل ۲٫۱ میلیون نقطه ای واضح تری است.
قدرت و اتصال
a7 IV به همان باتری NP-FZ100 a7 III و سایر مدل های معرفی شده از سال ۲۰۱۷ متکی است. این بهترین باتری برای دوربین های بدون آینه فول فریم از نظر طول عمر است. a7 IV کمی کمتر از باتری استفاده می کند، نشانه ای از اینکه فناوری جدیدتر آن کمی پرقدرت تر است. تحت شرایط آزمایش شده CIPA، حدود ۵۸۰ عکس با LCD یا ۵۲۰ عکس با EVF انتظار داشته باشید. این a7 IV را در وسط طیف قرار می دهد – به خوبی a7 III (710/610) نیست، اما بهتر از Canon R6 (510/380) و Nikon Z 6 II (410/340) است.
شما برای شارژ مجدد باتری به شارژ درون دوربین متکی هستید. a7 IV دارای اتصالات USB-C و میکروUSB و همچنین شامل یک آداپتور AC است تا شما از شارژر دیواری استفاده کنید. شارژ USB راحت است – یک پاوربانک می تواند بین عملیات عکس باتری را شارژ کند و مسافران می توانند از یک شارژر واحد برای مدیریت چندین دستگاه استفاده کنند.
a7 IV دارای دو اسلات کارت حافظه است. اسلات ۱ از کارتهای UHS-II SDXC و کارتهای سریعترCFexpress Type A پشتیبانی میکند، در حالی که اسلات ۲ فقط برای SDXC است و همچنین از سرعت انتقال UHS-II پشتیبانی میکند. کارتهای CFe سریعتر از SDXC داده مینویسند، به سرعت ۷۰۰ مگابایت در ثانیه در مقابل ۳۰۰ مگابایت در ثانیه برای کارتهای SDXC. اگر قصد استفاده از حالتهای انفجار a7 IV را دارید، یک کارت CFe در نظر بگیرید – این فقط برای ضبط حرکت آهسته با بالاترین نرخ بیت ضروری است. برای اکثر عملکردها، یک کارت SDXC سریع با رتبه ویدیو V60 یا بهتر خوب است.
یک برنامه همراه، Sony Imaging Edge، برای دستگاههای Android و iOS در دسترس است. شما گوشی خود و a7 IV را از طریق بلوتوث جفت می کنید و از اتصال Wi-Fi برای انتقال تصویر و مشاهده نمای دوربین برای کنترل از راه دور استفاده می کنید.
کاملاً سریع نیست
یکی از مواردی که ما را در مورد a7 III شگفت زده کرد، سرعت آن بود – در زمان عرضه، اولین دوربین بدون آینه فول فریم بود که با فوکوس خودکار در ۱۰ فریم در ثانیه عکس می گرفت. با این حال، دیگر یک رقم سرگیجهآور نیست- Canon EOS R6 و Nikon Z 6 II با ردیابی ۱۲ فریم در ثانیه را فشار میدهند. سرعت بالای a7 IV بسته به فرمت فایلی که انتخاب می کنید متفاوت است.
اگرچه a7 IV به سرعت آن دوربین های رده بالا عکس نمیگیرد، اما سیستم فوکوس خودکار آن با آنها همگام است. a7 IV از ویژگی Real-Time Tracking سونی پشتیبانی میکند، یک حالت فوکوس پیوسته که فوکوس را روی سوژههای شناساییشده قفل میکند. سیستم فوکوس می تواند هر چیزی را ردیابی کند – از رنگ، شکل و تجزیه و تحلیل فاصله برای انجام این کار استفاده می کند – و حالت های تخصصی برای ردیابی افراد، حیوانات و پرندگان دارد.
تشخیص حیوانات در حال حاضر به سایر مدلهای a7 راه یافته است- a7C سطح ابتدایی شامل این ویژگی است. این یک گزینه قابل اعتماد برای عکاسی از حیوانات خانگی، و همچنین موجودات حیاط خلوت مانند سنجاب، خرگوش و گوزن است. تشخیص پرندگان قبلاً منحصر به a1 رده بالا بود و با a7 IV بسیار خوب کار می کند.
توصیه می کنیم برای هر نوع عکاسی اکشن از a7 IV در AF-C استفاده کنید تا بتوانید از سیستم ردیابی استفاده کنید. می توانید بین چند نقطه شروع فوکوس متفاوت، از یک ناحیه وسیع تا یک جعبه کوچک، تغییر دهید. البته، حالتهای فوکوس تک AF-S و فوکوس دستی نیز در دسترس هستند.
پیکسل های بیشتر، اشکالات کمتر a7 IV با یک سنسور جدید عرضه می شود: یک چیپ CMOS BSI 33 مگاپیکسلی با ابعاد فول فریم و تثبیت کننده پنج محوره. این دوربین دارای محدوده نوردهی گسترده ای است، با محدوده حساسیت ISO 100-51200 استاندارد و محدوده گسترده ای که از ISO 50-204800 می رود. گزینه های گسترده با برخی از مصالحه در کیفیت همراه هستند، از جمله کاهش محدوده دینامیکی در سمت پایین و همچنین نویز شدید و برخی رنگ های کاذب در انتهای بالا. a7 IV دارای متراکم ترین سنسور پیکسلی در کلاس خود است. این دوربین کاملاً در سطح a7R IV یا Canon EOS R5 45 مگاپیکسلی سونی نیست، اما پیکسل های اضافی فضای بیشتری برای کراپ ارائه می دهند، با نتایج نور کم که چندان از سنسورهای ۲۴ مگاپیکسلی فاصله ندارد. به طور کلی از سنسور a7 IV راضی هستیم – پیکسل های اضافی کمی انعطاف پذیری بیشتر برای کراپ ارائه می دهند، که برای عکاسان حیات وحش و ورزشی مفید است، و فایل ها به اندازه فایل های سایر دوربین های فول فریم قابل انعطاف هستند. ما از نبود حالت Pixel Shift کمی ناامید هستیم – حالت چند شات با وضوح بالا در a7R IV و a1 در دسترس است. اگر به این ویژگی علاقه دارید، Panasonic Lumix S5 شامل یک حالت چند شات ۹۶ مگاپیکسلی است.
یک کیت ویدیویی مناسب برای فیلمسازی مستقل و یوتیوب
a7 IV یک دوربین ویدیویی قدرتمند است که می توانید با این قیمت پیدا کنید. رزولوشن ۴K آن چندان چشمگیر نیست، اما نمونه برداری رنگ ۱۰ بیتی ۴:۲:۲ که با کدک داخلی XAVC HS 4K به دست می آورید، یک ارتقاء قابل توجه نسبت به ضبط ۸ بیتی a7 III است a7 IV. از ضبط فول فریم تا ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می کند و می تواند در حالت کراپ Super35mm به ۶۰ فریم در ثانیه برسد و آن را در کنار Lumix S5 قرار دهد. با این حال، Lumix S5 هنگام استفاده از ضبط کننده خارجی کمی پیش می رود – از ۱۲ بیت Raw با Ninja V یا V+ پشتیبانی می کند، در حالی که a7 IV به ProRes 422 HQ 10 بیتی با Ninja محدود می شود.
شما با a7 IV نسبت به نسخه قبلی خود از فوکوس خودکار تشخیص فاز قابل اطمینان تری برخوردار می شوید، که برای ولاگرهایی که در مقابل دوربین ارائه می دهند و سایر سازندگانی که فوکوس دستی برای آنها منطقی نیست، مفید است. چندین پروفایل رنگی در دسترس هستند، از جمله یک پروفایل S-Log تخت برای درجه بندی رنگ و یک پروفایل HLG برای تحویل به نمایشگرهای . HDR ضبط خارج از سرعت نیز گزینه ای است، که برای سازندگانی که می خواهند حرکات کند و سریع را در پروژه های ویدیویی ترکیب کنند، مفید است.
یک ارتقاء بزرگ نیست، اما یک ارتقاء معنی دار است
سونی a7 IV مدت زیادی است که عرضه شده است – a7 III برای مدت نسبتاً زیادی مدل فول فریم مبتدی این شرکت باقی ماند، زیرا بسیاری از ویژگی های آن از زمان خود جلوتر بود a7 III. به دلایل زیادی نسبت به a7 II پیشرفت بزرگی بود، اما ارتقاء a7 IV بیشتر افزایشی است.
ما بهروزرسانیهای تکرارشونده را در اینجا بهعنوان چیز بدی نمیبینیم. سونی سیستم فوکوس خودکار a7 IV را با بهترین دوربین فوکوسکننده خود، a1، همسو کرده است. شما یک حسگر انباشته با سرعت بالا دریافت نمی کنید، اما چیپ CMOS BSI 33 مگاپیکسلی در اینجا بسیار شگفت انگیز است، حتی اگر برای بهترین نتایج کیفیت به ضبط ۶ فریم در ثانیه محدود شود. ما همچنین از اینکه کنترلها کمی تکامل یافتهاند، خوشحالیم – دکمه کنترل بالای انعطافپذیر و سوئیچ سریع برای عکسبرداری، ویدیو و ضبط حرکت آهسته، افزودنیهای خوشایندی هستند.
اما دوربین بدون چند ناامیدی نیست. سونی شهرت دارد که LCDهای چندان خوبی را در دوربینهای جدی خود قرار نمیدهد، و a7 IV نیز هیچ کاری برای شکستن این روند انجام نمیدهد – ما به دنبال یک نمایشگر عقب واضحتر هستیم. سرعت فریم ممکن است متخصصان اکشن را ناامید کند – شما همچنان با فشرده سازی در ۱۰ فریم در ثانیه تصاویر با کیفیت دریافت می کنید، اما سرعت ۶ فریم در ثانیه برای عکس های فشرده بدون تلفظ کمی کند است. و فوکوس تشخیص چشم در حال حاضر کاملاً عالی نیست (اگرچه سونی به ما میگوید که یک رفع اشکال در حال انجام است.(
با این حال، جنبه های مثبت به طور قابل توجهی از جنبه های منفی پیشی می گیرند، و ما نشان محصول برترخود را به a7 IV اعطا می کنیم. ممکن است در هیچ زمینه ای برجسته نباشد، اما یک دوربین عالی برای انجام همه کارها برای عکسها و فیلمها است. همچنین نمیتوانیم از مجموعه عظیم گزینههای لنزهایی که با سیستم E-mount به دست میآورید صرف نظر کنیم. ما a7 IV را کمی پایینتر از a7 III ارزیابی میکنیم، اما این نشاندهنده بازار رقابتیتر است – گزینههای کیفیت بیشتر باعث میشود که برجستگیهای کمتری وجود داشته باشد.