بررسی نامزدهای اسکاربخش فیلمهای خارجی زبان
«کفرناحوم» از لبنان
فیلم «Capernaum» یا «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی از لبنان داستانی سنگین و دراماتیک از کودکان پناهنده را روایت میکند که در خیابانهای بیرحم بیروت گذران زندگی میکنند و احساساتیترین فیلم در میان نامزدهای اسکار بخش خارجی زبان امسال است. داستان حول محور یک پسر ۱۲ ساله اهل سوریه میگردد که از والدینش به دلیل اینکه او را به دنیا آوردند شکایت میکند.
«جنگ سرد» از لهستان
آلفونسو کوارون تنها فیلمساز بینالمللیای نبود که امسال از تاریخچه خانواده خودش الهام گرفت تا یک فیلم تاریخی زیبای سیاهوسفید بسازد. پاول پاولیکفسکی لهستانی که چند سال پیش برای فیلم درام سال ۲۰۱۴ خود یعنی «آیدا» برنده جایزه اسکار شد، امسال با فیلم «جنگ سرد» بازگشته است.
این فیلم با الهام گرفتن از زندگی پدر و مادر کارگردان، داستان دو موزیسین لهستانی را تعریف میکند که سعی دارند عشق خود را در سراسر چند دهه ناآرامی و حرکت از کشوری به کشوری دیگر حفظ کنند.
«هرگز نگاهت را برنگردان» از آلمان
در رقابتی که امسال بین برندگان سابق اسکار بهترین فیلم خارجیزبان بیشتر از همیشه سنگین و داغ است، فلورین هنکل فن دونرسمارک از آلمان ۱۲ سال پس از نخستین تجربه کارگردانی خود یعنی داستان دوران استازی «زندگی دیگران» که با شکست دادن «هزارتوی پن» مکزیک توانسته بود پیروز اسکار شود، به میادین بازگشته است.
پس از غیبتی هشت ساله بعد از فیلم سال ۲۰۱۰ «توریست» با نقشآفرینی جانی دپ و آنجیلنا جولی، این کارگردان آلمانی حالا به کشور خود بازگشته و داستانی از زندگی گرهارد ریشتر نقاش را تعریف میکند. فیلم «هرگز نگاهت را برنگردان» او داستانی از یک هنرجوی جوان است که میراثی از سرکوب نازیها او را آزار میدهد.
«رُما» از مکزیک
به نظر میرسد فیلم امسال «رُما» ساخته آلفونسو کوارون شانس بسیار بسیار بالایی برای پیروزی داشته باشد.اما حتی بدون این مزیت عددی، نامزد امسال کشور مکزیک یک رقیب جدی خواهد بود. داستان این فیلم که با الهام از دهه هفتاد میلادی و دوران کودکی کارگردان شکل گرفته، از زاویه دید کارگر خانگی خانواده بحرانزده او تعریف میشود. فیلم «جاذبه» او در سال ۲۰۱۳ برنده هفت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین کارگردان شد.
«دله دزدها» از ژاپن
در نهایت میرسیم به فیلم «دله دزدها» از ژاپن ساخته هیروکازو کورئیدا که برنده جایزه نخل طلای کن امسال شد. این فیلم مطالعهای از یک خانواده فقیر در ژاپن است که برای گذران زندگی و زنده ماندن در سیستمی که علیه آنها طراحی شده دست به مجموعهای از کارهای خلاف میزند.این فیلم میتواند بازگشتی برای ژاپن به بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار در سالهای آینده هم باشد و کارگردانان بیشتری را ترغیب کند از داستانهای عاطفی و عمیق بهره ببرند.