نقد و بررسی لباسهای پاییز و زمستان برند زیمرمن
نیکی زیمرمن: ” تقدیم به نانسی ویک”
پشت هر مجموعه لباسی دستانی برای گفتن هست و امسال نیکی زیمرمن[۱]، طراح لباس استرالیایی و صاحب برند زیمرمن، داستان زندگی نانسی ویک[۲] را منبع الهام خود قرار داده است. نانسی ویک جاسوسی در طی جنگ جهانی دوم بود و طی زندگیاش بسیاری را از جنگ رهانیده و به جاهای امن رسانده بود. او در آگوست سال ۱۹۱۲ در نیوزلند به دنیا آمد و در دو سالگی به همراه خانوادهاش به استرالیا مهاجرت کرد ولی در زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز شد در شهر مارسی فرانسه به همراه شوهر خود زندگی میکرد. نانسی به نیروهای فرانسوی پیوست و به افرادی که در شهرها بودند کمک میکرد تا فرار کنند و به جاهای امن برسند. او یکی از قابل اعتمادترین ماموران نه تنها در فرانسه، بلکه میان متفقین جنگ جهانی دوم شد و چون دستگیری و پیدا کردن او بسیار مشکل بود به او لقب “موش سفید”[۳] دادند. در سال ۱۹۴۳،نیروهای گشتاپو (پلیس مخفی آلمان نازی) برای دستگیری زنده یا جنازهی او جایزهای به ارزش ۵ میلیون فرانک تعیین کردند و به این ترتیب نانسی مجبور شد از فرانسه فرار کند و به بریتانیا پناه ببرد. او در انگلیس هم به عنوان مامور مخفی نیروهای متفقین منصوب شد و تا پایان جنگ جهانی دوم در خدمت ارتش انگلیس بود. او بیش از ۱۲ روبان و تقدیرنامه و نشان دریافت کرد که از آن جمله، نشان شوالیهی اقتدار از طرف رژِیم جمهوری فرانسه بود. نانسی ویک هنگامی که ۹۸ ساله بود(هفتم آگوست ۲۰۱۱) در لندن درگذشت.
نیکی زیمرمن، آنقدر تحت تاثیر زندگی نانسی قرار گرفت که مجموعه لباسی برای او طراحی کرد. او درباره این مجموعه گفت: یک جاسوس برای من انسانی یاغی و کارشکن است و نانسی زنی قدرتمند، رازآلود و باهوش بود و در زمانی که شرایطزندگی در دنیا بسیار سخت بود به هزاران انسان کمک کرد و جان آنها را نجات داد. چنین شخصیت از خودگذشته و دلیری بهترین منبع الهام برای این مجموعه است. و من به این فکر میکردم که اگر نانسی امروز زنده بود به چه لباسهایی نیاز داشت.
لباسهای این مجموعه که برای فصل پاییز و زمستان طراحی شده اند، مناسب زن امروزی است. زنان در حال حاضر به لباسهایی نیاز دارند که بتوانند در آن راه بروند، کارکنند، نفس بکشند و زندگی کنند. این مجموعه متشکل از پیراهنها، کتها و شلوارهایی است که علاوه بر راحتی، زیبا هم هست و زن امروزی میتواند در محیط کار یا مهمانی و حتی در خیابان از آنها استفاده کند. در تضاد با شخصیت قویِ نانسی و اکثر زنان مدرن، لباسها بسیار ظریف و زنانه و پر از جزئیات ریز است. در این مجموعه چین در همهی لباسها قابل مشاهده است. یقههای چیندار، دامنهای پر از چین و کلوش، آستینهای آزاد و حجیم و چیندار که برخی دربالا و برخی در قسمت مچ از این تکنیک در آنها استفاده شده و بالاخره بالاتنههای پر از چین و جزئیات. علاوه بر این عناصر و المانهای زنانهی دیگری نیز در این مجموعه استفاده شده است که ریز به ریز به هر کدام از آنها میپردازیم.
تقریبا در همهی لباسها از پاپیون استفاده شده و اگر در لباسها هم از پاپیون خبری نبود حتما روی کفشها پایونهای کوچک و بزرگی است.همچنین یقههای کراواتی بلند که دور گردن پیچیده شده و گره خوردهاند و کمربندهایی که دور کمر گره خوردهاند نیز جزئی از قصهی این پاپیونها است.
به طور کلی تمام یقههای این مجموعه در این فصل بسته و بلند هستند. یقهها از انواع یقههای اسکی، آخوندی، کراواتی است که جزئیاتی مانند چین و گل به آنها اضافه شده و ظاهر آنان را کاملا زنانه کرده است.
فرم لباس و یا همان سیلوئت لباس در این مجموعه بلند و صاف است. یعنی دامنها و پیراهنها تا ساق پا بلند هستند و مانتوها نیز به همین قد میرسند. به جز موارد استثنایی در چند پیراهن که کوتاه و تونیک مانند هستند. آستینها هم همگی گشاد و بلند هستند و میتوان گفت مجموعهای بسیار پوشیده است و برای زنانی که به حجاب اهمیت میدهند بسیار مناسب است. اهمیت لباسهای لایه لایه هم در این مجموعه نادیده گرفته نشده و اکثر لباسها قابلیت زیر و رو پوشیده شدن را دارند.
درست مانند شلوارهای زمان جنگ جهانی دوم، شلوارها همگی فاق بلند و به شکل خمرهای هستند و پیلههایی در قسمت کمر دارند. به علاوه، در کمر چند چین دارند که هنگام بستن کمربندها بالای شلوار منحنیهایی ایجاد میشود. زیمرمن اهمیت جیب را برای لباسها نادیده نگرفته و در همهی شلوارها، مانتوها، کتها و حتی بعضی پیراهنها از جیب بهره گرفته است.
از نظر استفاده از تزئینات و اکسسوریها زیمرمن در این فصل بسیار ساده عمل کرده است. دست مدلها اکثرا آزاد است و از کیف استفاده نکرده اما بیشتر مدلها کلاههای چرمی فرانسوی به سردارند و آرایش موها بسیار ساده و بدون زرق و برقهای اضافی است. در این مجموعه از روسریهای ساتن برای تزئین مچ و گردن هم استفاده شده و بعضی از مدلها روسری ها رو دور مچ دست پیچیده و گره زدهاند و برخی دیگر آنها را به صورت دستمال گردن دور گردنشان و روی یقه انداختهاند. میتوان گفت یکی از شیکترین استایلهای استفاده از دستمال گردن و روسریهای ساتن کوچک همین باشد.
از پارچههای شاخص این مجموعه، میتوان به پارچههای ابریشمی و یا ساتن طرحدار اشاره کرد که در سه طرح مختلف در لباسها قرار گرفتهاند. طرح گل رز با زمینههای بژ و صورتی بسیار کمرنگ، طرح پلنگی در رنگهای کرم و قهوهای و طرح هندسی خلاقانهای در رنگ مشکی و زرد. پارچهی تور نیز یکی دیگر از پارچههای پرکاربرد در مجموعه لباسهای فصل پاییز و زمستان زیمرمن است. از تورهای مشکی و سفید در پیراهنها و بلوزها استفاده شده و تورها هم ساده و هم در طرحهای گلدار در لباسها به کار رفته است. چرم نیز یکی دیگر از پارچههای مورد علاقهی زیمرمن است که این بار در چند لباس محدود به صورت کامل از چرم استفاده شده اما در لباسهای دیگر برای جزئیات خیلی ریز از این پارچه بهره گرفته است. چرمها در رنگهای مختلف استفاده شده ا اما یک کت و یک پالتو از رنگ متالیک نقرهای دوخته شدهاند که بر خلاف بقیهی لباسهای این مجموعه ظاهری بسیار ارزان و بی کیفیت دارند و ظاهر تمام لباسها را از حالت شیک و کلاسیک خارج کردهاند.
رنگهای به کار گرفته شده نیز همگی از دسته رنگهای خاموش و خنثی هستند. حتی زرد و قرمزی که در این مجموعه به کار گرفته شده، از فامهای تیره و خاکستریدار این رنگهاست. پرکاربردترین رنگها کرمی، سفید، قهوهای و مشکی است که با توجه به سلیقه اکثر خانمها و مشتری هدف این برند، استفاده از این رنگها منطقی به نظر میرسد.
پاپوش این مجموعه از انواع بوتهای ساده اما در اندازههای مختلف است. این بوتها از نظر رنگ و طرح با لباسها کاملا در هماهنگی هستند و بلندی آنها گاهی تا بالای زانو و وسط ران هم میرسد و بعضی دیگر کوتاه هستند. اما میتوان گفت یکی از نقاطی که تک تک لباسها را به هم ربط داده بود و هماهنگ کرده بود همین استفاده هوشمندانه از کفشها و کلاهها است. یکی از مهمترین ویژگیهای کلکسیونهای لباس در همین است که هماهنگی را بتوان نه تنها در لباسها بلکه در تیپ کلی افراد دید و حس کرد.
در یک کلام میتوان گفت این مجموعه بسیار شسته، رفته و اتوکشیده بود و به جز چند استثنای کوچک همگی لباسها برای یک خانم که تیپ کلاسیک و ساده میپسندد، قابل استفاده است. لباسها برای سنین ۳۰ یا ۴۰ و حتی بالاتر مناسب است. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به رنگهای شاد و تیپهای جوانترعلاقهمندید این مجموعه اصلا برای شما مناسب نیست.
طراحی صحنهی این نمایش بسیار تیره و تاریک است و نورپردازی تخت برای مدلها ترتیب داده شده است. مدلها در فضایی ماز مانند و پیچ در پیچ راه میروند ولی مسیر رفت و آمدشان طولانی نیست. به طور کلی گاهی این زاویههای به کار رفته در طراحی صحنه، چشم را خسته میکند اما موزیک سالن این خستگی را کاهش میدهد.
[۱] Nicky Zimmermann[۲] Nancy Wake
[۳] White mouse