۵ کتاب برتر از جک کراوک، مسافر جادهها
از جک کراوک به عنوان سلطان نویسندگان نسل بیت یاد میشود. نویسنده و شاعر آمریکایی اهل ایالت ماساچوست که استعداد زیادی در فوتبال داشت، اما به خاطر مصدومیت نتوانست ورزش حرفهای را ادامه دهد و از رشته تحصیلی خود از دانشگاه کلمبیا اخراج شد. نام اصلیش، ژان لوئی کراوک بود و اصالتش به فرانسه میرسید.
سبک نوشتاری او بخاطر بداههنویسی شهرت دارد و بیت در زبان آمریکایی عامه، خسته و کوفته معنی میشود. هربرت هانکه از این واژه برای توصیف مردم بیپول و بیآینده استفاده میکرد. اما گزاره نسل بیت را نخستینبار خود جک کرواک در سال ۱۹۴۸ به پیشنهاد هربرت هانکه برای نامگذاری گروه دوستان خود به کار برد که همگی در خانه جان کلون هولمز کنار هم میآمدند.
بیشتر آثار جک کرواک درباره موضوعاتی چون : معنویت کاتولیک، بودیسم، مواد مخدر و مسائل اخلاقی و جنسی بود. جک کرواک در نوشتههای خود از موسیقی و بهویژه موسیقی جز بهره میبرد. حتی پس از مرگ جک کرواک، نویسندگان و شاعران بسیاری تلاش کردند سبک زندگی مانند او داشته باشند. متیو هیلی خواننده گروه ۱۹۷۵ در سال ۲۰۱۳ به گاردین گفت: ۱۸ ساله بودم، از هر چیزی تفننی استفاده میکردم. من میخواستم جک کرواک باشم.
در راه
در راه داستان دو مرد جوان با نامهای سَل پردایس و دین ماریارتی است که با جنونی وصف ناپذیر بارها و بارها سراسر قاره ی آمریکا را زیر پا گذاشته، به ماجراجویی میپردازند. این رمان در واقع چیزی نیست جز شرح زندگی خود کرواک در اواخر دهه ی ۴۰ یعنی هنگامی که مسحور طلسم خانه بدوشی سرکش و دوست داشتنی به نام نیل کسیدی، شخصیت دین ماریارتی رمان پا در رکاب جاده نهاده بود کرواک نام شخصیتهای واقعی را در رمان عوض کرده است، با این حال تمام حوادث داستان از حوادث واقعی الهام گرفته شدهاند. در راه که امروزه کتاب نسبتاً معصومی به نظر میرسد، در ۱۹۵۷ با نمایش بی پروایی که از استعمال مواد و مسائل جنسی بی قید و بند ارائه میداد، خوانندگانش را شوکه کرده بود.
بخوانید: ۷ رمانی که اقتباس سینماییشان تحسین منتقدان را در پی داشت
مگی کسیدی
جك دولوز شخصیت اصلی رمان مگی كسیدی، همان سل پارادایز، مرد جادههای رمان در راه است. با اینكه ناشر آمریكایی اجازه نداد جك دولوز رمان مگی كسیدی و سل پارادایز رمان در راه نام مشتركی داشته باشند، كرواك این دو كتاب را تكههایی از یك زندگی معرفی میكند. كرواك در رمان در راه، سل پارادایز را قهرمانی ناراضی و بیقرار جادهها معرفی میكند، اما در رمان مگی كسیدی، پرتره نوجوانی باعاطفه و مهربان را به تصویر میكشد كه احساس مرد شدن دارد.
مگی کسیدی از کتابهای کمتر مورد توجه قرار گرفته جک کرواک است، در حالی که در واقع یک زندگینامه خودنوشت قوی از دوران نوجوانی کرواک به شمار میرود و همچنین از سبک نوشتاری خاصی برخوردار است. هنگام خواندن این رمان اصلاً بهنظر نمیآید کرواک شخصیتسازی کرده باشد. او بهوضوح در حال به یاد آوردن است و جای تعجب نیست که در پایان این رمان کوتاه، با یک پایانبندی امپرسیونیستی روبهرو میشویم و نه پایانبندی معمولی یک رمان.
بخوانید: ۶ کتاب درباره تروریسم و رابطهاش با رادیکالیسم
ولگردهای دارما
ولگردهای دارما، در ۱۹۵۸ منتشر شد؛ رمانی كه بخش بزرگی از آن دربارهی سفرهای كروآك در كوهها، جنگلها و جادههای امریكا و مكزیك است؛ دربارهی مراقبههای بودیستی، مكاشفهها، مفتسواریها و مهمانیهای بزرگ. «ولگردهای دارما» آنچنان مخاطباناش را تحت تأثیر قرار داد كه جنبش عظیم کولهپشتی را در میان جوانان امریکا به راه انداخت. کروآک مزهها، رنگها و صداها را به تصویر میکشد و با دقتی وسواسگونه به وصف جزییات میپردازد. ولگردهای دارما، سبکی نزدیک به هایکو دارد؛ نوشتاری سرشار از ایجاز، ابهام و اختصار که کیفیت هایکو را به یاد میآورد. بیش از نیمقرن از انتشار ولگردهای دارما در امریكا میگذرد، اما همچنان این رمان جزء ۵۰ رمان پرفروش دنیا به حساب میرود.
” ناگهان رنگینکمانی سبز و سرخ بر استارویشن ریچ پرتو انداخت، کمتر از سیصد یارد دورتر از خانهی من، مثل یک چفت، یک ستون: آمد میان ابرهای بخار و آفتابِ نارنجی جا گرفت ناآرام. رنگینکمان چیست، خداوندا؟ حلقهای برای افتادگان ”
بخوانید: ۷ رمانی که زندگی در شوروی را بهتصویر میکشند
دور از بودا
جک کروآک در کنار ویلیام باروز و آلن گینزبرگ مثلث نسل بیت را تشکیل میدهد؛ نسلی که، گذشته از دستاورد عظیم ادبیاش، دستکم برای دو دهه تأثیر بسیاری بر فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امریکا و حتا اروپا گذاشت. ویلیام باروز با رمان شگفتآورش ناهار لخت و آلن گینزبرگ با شعر شاهکار بلندش زوزه به همان شهرت و اعتباری رسیدند که کروآک با انتشار در راه رسید.
هایکوهای کروآک از اهمیت خاصی در مجموعه آثار او برخوردارند، چراکه هم از طرفی پیوند او را با بودیسم و مکاشفهی شرقی عیان میکنند، هم سویهای از سبک نوشتار او را به مخاطب نشان میدهند. در اغلب رمانهای کروآک با “هایکو” روبهرو میشویم، گاه به شکل شعری مستقل در میانهی رمان و گاه لابهلای سطرها. کتاب حاضر گزیدهای است از هایکوهای جک کروآک؛ شعرهای کوتاهی که پیوند او را با تفکر شرقی، و بهویژه ذن بودیسم، نشان میدهند، همچنان که نشاندهندهی پیوند او با هنر پاپ نیز هستند.
بخوانید: ۸ کتاب از چارلز دیکنز که باید بخوانیم
زیرزمینیها
زیرزمینیها، سومین اثر جک کراوک نویسنده صاحبنام نسل بیت محسوب میشود که گوشههایی از شبگردیها و روزگار عشق نوشتن خود کرواک را در آمریکای دهه پنجاه بازتاب میدهد. داستان از جایی شروع میشود که لئو پرسپاید، جوانکی با سودای نویسندگی، در یکی از کافهگردیهایش با جمعی از هیپسترهای سانفرانسیسکو آشنا میشود که دختر گوشهگیری به نام ماردو فاکس یکی از آنهاست.
لابلای قیلوقال کافههای جز و شبنشینیهای شاعران گرسنه و تشنه، لئو بیشتر و بیشتر جذب ماردو میشود و انگیزهای برای خیالپردازی و نوشتن مییابد. با این حال خلوت پر از توهمات لئو و ماردو زیر فشار سروصدای زیرزمینیها و شوق آنها به زیر پا گذاشتن قواعد زندگی شهری به آرامی از دست میرود. ماردو ورای شلوغیهای اطرافش با افسردگی کهنهای دستبهگریبان است و لئو در جستجوی چیزی بیشتر از عشقی همیشگی به سوگلی سیاهپوست دارودستهی شبزندهدارهای سانفرانسیسکوست.
دو ماه است که کتابخوان توی بازار نیست. آخه این چه وضعشه